Tot welke temperatuur dien je water verhitten zodat ook wat ouder water gezond te drinken is?

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik had begrepen dat als je de was, wast in de wasmachine op 60graden, dat daarmee ook de bacterien zijn gedood.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
13.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij die was op 60 graden zit wasmiddel dat in combinatie met de temperatuur bacteriën doodt. En dat wasmiddel zou je vast liever niet drinken.

Het beste antwoord

De meeste bacterien gaan dood bij 80 graden, sommige bij 60 graden. Allemaal gaan ze dood bij minimaal 90 graden gedurendede 3 minuten!

Koken doodt overal en altijd alle ziekteverwekkers in water, ook virussen. Het geeft geen bijsmaak. Het levert geen risico's voor de gezondheid zoals chemisch desinfecteren. Je hoeft geen onderhoud te plegen of onderdelen zorgvuldig te reinigen zoals bij filters. En het werkt tegen alle ziekteverwekkers behalve de chemische verontreiniging.

Bacteriën kun je alleen doden wanneer de kooktemperatuur minimaal 90 graden C. is gedurende 3 minuten. Op zeeniveau kookt water bij 100 graden. Heter is beter, maar lagere temperaturen zijn absoluut onvoldoende. Op 3000 meter hoogte zul je de temperatuur niet hoger krijgen dan 90 graden. Elke meter daarboven wordt het kookpunt verlaagd. Hoe dan te handelen? Langer koken, namelijk 1 minuut meer bij 3000 meter en 2 minuten bij meer dan 4000 meter. Elke 1000 meter meer is een extra minuut. Langer doorkoken volstaat, een extra behandeling is niet nodig.

Omdat virussen een gastheer nodig hebben en daar over het algemeen bacteriën voor gebruiken, zou het doden of wegvangen van de bacterie al een redelijke bescherming moeten bieden. Twee minuten nadat de bacterie dood is, overlijdt ook de virus. Vijf minuten koken - op zeeniveau - vernietigt eerst de bacterie (gastheer) en daarna de virus die daar als parasiet in leeft. Bovendien heeft de virus een eiwitomhulsel als bescherming en eiwit kan zeer slecht tegen sterke verhitting.

Protozoa en Amoeben: Alleen sterke verhitting is een optie. Je moet minimaal 5 minuten gekookt hebben bij 80 graden Celsius om alle Giardia te doden. Hogere temperatuur en langer koken mag natuurlijk altijd.

Het veilige water moet binnen een redelijke termijn beschikbaar zijn, het moet geen uren duren voor je kunt drinken. Dat leidt er toe dat de optie van koken een praktische en veilige optie is.

Ook bevroren water in de bergen dient gekookt te worden om het veilig te kunnen drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet je volgende keer je bron erbij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
handboek soldaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt. De vraag is of deze bacterie in bedorven water voorkomt/ontstaat en of hij kwaad kan. Archaea zijn over het algemeen onschadelijk voor andere organismen. Van geen enkele is bekend dat ze ziekten veroorzaken.

Andere antwoorden (4)

Je moet het laten koken, zo gaan alle bacteriën en andere nare dingen die erin zitten dood. Dus 100 graden. Je kan het daarna gewoon af laten koelen en opdrinken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel laten doorkoken
Dat ligt eraan hoe oud dat water is.

Bacteriën kan je doodkoken (100 graden), maar de giftige stoffen die bacteriën kunnen uitscheiden niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je bent me voor - prima antwoord, +.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Wat noem je ouder water?

Het afkoken van water heeft een effect op enkele ziekteverwerkers maar dan moet je het wel een tijdje laten doorkoken.
Temperatuur bij het koken is bijna 100 gr. Celsius, dit is een goede temperatuur om het aantal micro-organismen terug te dringen maar dan moet je het wel lang laten koken. Wil je het helemaal op zeker spelen, doe het water in een hoge-druk-pan, laat het 10 minuten koken. Dan kun je stellen dat het water (commercieel) steriel is.

Wat opmerkingen.
Heeft het water een hele lange tijd stilgestaan in een tank? Denk aan een caravan of boot oid, mits de tank goed schoon was aan het begin van het seizoen, hoef je je niet veel zorgen te maken.

Ik heb dit water ooit microbiologisch onderzocht en er kwam bar weinig uit.

Indien je "ouder water" van enkele dagen bedoelt, hoef je je geen zorgen te maken.

Uiteraard geldt hierbij dat het opgeslagen is (geweest) in een schone fles / houder / tank oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Water wat je hebt laten koken is schoon, maar omdat het gedestilleerd is, zijn ook alle mineralen en kalk eruit! Beter dus gewoon nieuw water drinken?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kookt distalleer je niet.